söndag 17 augusti 2008

Sista skörden av rabarber.

I helgen var jag hem till mina svärföräldrar och tog
deras sista rabarber ute i trädgården.
Jag har länge varit sugen på att göra egen saft
men har hela tiden trott att det varit krångligt,
vilket det absolut inte var, det var ju bus enkelt.
Ett litet tips är att ha i lite citron, då blir det en lite fräschare smak.


RABARBERSAFT

1 kg Rabarber
7 dl Socker
7 dl Vatten
1 st Citron

Skölj och skär rabarberna i mindre bitar.
Koka upp vattnet och lägg i rabarberna, låt koka i ca. 5-10 min
eller tills rabarberna fallit sönder.
Låt rabarberna silas av i ca. 30 min,
häll över saften i en kastrull och tillsätt sockret
(7 dl per avrunnen liter vatten)
och koka upp saften igen ca. 5 min.
Häll upp i rena och torra flaskor och förslut genast.


Visst ser det läskande gott ut!


Är den inte vacker?! Älskar min hösthortensia. Skulle kunna ha hela trädgården full med denna blomma. Tänk om den kunde blomma året runt, vad härligt det skulle vara.

4 kommentarer:

  1. Det såg verkligen läskande gott ut! :-) Jag funderar på att göra vinbärssaft med citron senare i höst. Den är supergod! Har en liknande tvättbräda som du hade, har du målat den färdigt? För visst skulle du måla den.. Sugen på att se bilder i så fall! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de goda! Gjorde faktiskt en omgång till på kvällen och de doppade jag i choklad, mjölkfri sådan. Men de blev inte lika goda enligt kusinen och maken. Tror det funkar bättre med vanlig choklad! :-)

    SvaraRadera
  3. Kanon!! :-) Klart du ska få receptet. Får göra som du och lägga ut det på bloggen! Men vi kommer nog att blanda både röda och svarta vinbär.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt att se alla bilder på din blogg, och att läsa såklart. Bjuder därmed in dig til min blogg blosof.blogg.se
    Hoppas allt är bra. Kram kram från Sofii

    SvaraRadera